سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیمی رازی 91
سلامی چو بوی خوش هیدروکربنهای اروماتیک.امیدوارم محلول زندگیتان همواره شفاف و معادلات زندگیتان پیوسته و موازنه شده باشد وپیوند خانوادگیتان یونی ترین پیوندها و بختتان همواره به سفیدی سدیم کلرید ومحلول زندگیتان از عشق فرا سیرشده باشد.بابیشترین درصد خلوص به یادتان هستم و با بالاترین غلظت به شما خوش امد میگویم. 
قالب وبلاگ
پیوندهای روزانه
هر کجا هستی باش ، به درک !


پنجره ، فکر ، هوا ، عشق ، زمین مال خودت …


اصن خاک تو سرت …


(سهراب سپهری اعصابش خورده هیچی نگید)



[ دوشنبه 92/4/31 ] [ 11:54 صبح ] [ زهره ویسی ] [ نظرات () ]

بسیاری از فروشگاه ها درهایی دارند که به طور خودکار باز و بسته می شوند.بعضی از این درها با دستگاهی به کار می افتند که عملکرد انها بستگی به نور دارد.در یک طرف جلوی در منبعی از نور است مقابل این منبع یک اشکارساز نور است.وقتی باریکه ای از نور روی اشکارساز می افتد سبب می شود که از ماده ی درون اشکار ساز الکترون هایی خارج شوند و جریان الکتریکی در مدار برقرار گردد.گسیل الکترون ها براثر نور را اثر فتوالکتریکمی نامند.وقتی شما به طرف در می روید و بین منبع نور و اشکارساز قرار می گیرید باریکه ی نور قطع می شود وگسیل الکترون از اشکار ساز متوقف شده وجریان الکتریکی قطع می شود با قطع جریان الکتریکی مکانیسمی به کار می افتد که در باز می شود.                                                            


[ شنبه 92/4/29 ] [ 4:55 عصر ] [ نگین شعبانی ] [ نظرات () ]

بخش عمده ای از تحقیقات داروسازی به تحقیق درباره ی فراورده های طبیعی که از لحاظ پزشکی موثرند مربوط می شود. معلوم شده است بعضی از گیاهان گلدار قارچ ها وباکتری ها محصولاتی تولید می کنند که از لحاظ درمانی مفیدند.مثلا مرفین که یک مسکن درد قوی است در گونه ای از خشخاش ودیزیتالهای محرک قلب در گل انگشتانه یافت می شود.چون این گونه مواد معمولا به مقدار بسیار کم وجود دارند هزینه ی استخراج انها از منابع طبیعی اغلب بسیار گران تمام می شود.در نتیجه شیمیدانان همواره می کوشند تا برای تولید این فراورده ها ی مفید راههای ترکیب مصنوعی(سنتزی)کشف کنند.نخستین مرحله برای شیمیدانان تعیین فرمول این مواد مرکب است که بااستفاده ازداده های ترکیب درصد انها از طریق تجزیه به دست می اید.وقتی فرمولی شناخته شد شیمیست می تواند به تحقیق ساختار ان بپردازد وروش محتمل ساخت ان را بیابد.                                              


[ شنبه 92/4/29 ] [ 4:52 عصر ] [ نگین شعبانی ] [ نظرات () ]

اگر شما بویی رادوست دارید می توانید ان را در یک بطری داشته باشید .به کمک فناوری موسوم به فضای فوقانی شیمیدان ها قادرند با قرار دادن یک محفظه ی شیشه ای غیر قابل نفوذ در مقابل هوا به دور یک گل یا جسم مورد نظر هوای اطراف ان را مکیده و ترکیبات فرار ان را در یک فیلتر به دام بیندازند.بعد این ترکیبات معطر را باروش های تجزیه ای نظیر کروماتوگرافی گازی و طیف سنجی جرمی بررسی کرده و براساس ان دستورالعملی تهیه می کنند که می تواند برای سنتز ان ترکیب در ازمایشگاه مورد استفاده قرار گیرد.مثالی از این فناوری که توسط تولید کنندگان عطر به وجود امده روش

Living flowerاست

که مبدع ان را یاموخرجی در سال 1985 می دانند.


[ پنج شنبه 92/4/20 ] [ 1:28 عصر ] [ نگین شعبانی ] [ نظرات () ]

اصطلاح ?شیمی‌درمانی? از دو واژه شیمی و درمانی ساخته شده است. شیمی در اینجا به‌معنای مواد یا داروهای شیمیائی است. مقصود از ?شیمی‌درمانی? درمان بیماری از طریق به‌کار بردن داروهای گوناگون است. به‌ جرأت می‌‌توان گفت هر کسی در زندگی‌اش دست کم یک بار هم که شده به اصطلاح شیمی‌درمانی شده است. مثلاً هر گاه برای درمان بیماری عفونی‌تان از پنی‌سیلین یا از انواع آنتی‌بیوتیک‌های دیگر استفاده می‌کنید شما شیمی‌درمانی شده‌اید. این یک معنای عام اصطلاح شیمی‌درمانی است. اما این اصطلاح امروزه معنای خاصی پیدا کرده که غرض از آن درمان دراوئی تومورهای گوناگون (سرطان) است. البته استفاده از داروهای ضد سرطان یا شیمی درمانی یکی از چند راه درمان این گونه تومورها است و می‌‌توان آن را با روش‌های دیگری مثل جراحی و پرتو درمانی توأم کرد. شیمی‌درمانی در معالجه تومورها بسیار مؤثر بوده و بنابر آماری که در دست است، در سال 1980 در آمریکا بیش از 46000 بیمار از این راه به‌طور کامل درمان شده‌اند و امروزه با کشف داروهای جدید ضدتومور این رقم سرعت رو به افزایش است.

داروهای ضد تومور چگونه عمل می‌کنند؟

سلول‌های بدخیم به‌صورت افسار گسیخته‌ای رشد می‌کنند و شاید از جائی به جای دیگر بدن حرکت کرده به فعالیت ادامه دهند. کار این داروها این است که قدرت رشد و تکثیر سلول‌های بدخیم را از بین ببرند.
بیمار می‌‌تواند از راه‌های مختلف و با داروهای گوناگون شیمی‌درمانی کند. بعضی از داروها در جاهای معینی از بدن اثر می‌کنند مثل داروهائی که در معالجه تومورهای پوست به‌کار برده می‌شود. اما اکثر داروها در تمام بدن عمل می‌کنند.

چند عامل، مثل نوع تومور و مقدار و نوع دارو، در انتخاب بهترین راه رساندن دارو به محل اصلی تومور مؤثرند. این داروها را می‌‌توان از راه دهان (به‌صورت قرص یا کپسول) هم مصرف کرد. سرعت تأثیر این دارو به نوع آنها و نوع تومور بستگی دارد. توجه داشته باشید که این داروها می‌توانند روی بافت‌ها و سلول‌های طبیعی هم اثر ناخوشایند داشته باشند. بافت‌های اثرپذیر معمولاً آنهائی هستند که رشد سریعی دارند مثل بافت‌های مغز استخوان و دستگاه گوارش و سلول‌های مؤثر در تولید مثل و پیازهای مو. اکثر سلول‌های طبیعی پس از پایان گرفتن دوره شیمی‌‌درمانی به‌سرعت بهبود یافته به حالت اولشان بر می‌‌گردند.

داروهای ضد تومور چگونه تجویز می‌شود؟

انتخاب نوع دارو برای هر بیمار به چند عامل بستگی دارد. مثلاً تومور آن از چه نوع است و در چه محلی است، چه اندازه بزرگ شده و در چه مرحله‌ای از رشد است، دارو چگونه در کنش‌های طبیعی بدن اثر می‌گذارد، و خلاصه، سلامت کلی بیمار، به این عوامل بستگی دارد. این وظیفه پزشک معالج است که با توجه به وضع عمومی بیمار، او را با یک یا چند نوع دارو درمان کند. مثلاً شاید به این علت از چند دارو استفاده کند که بعضی سلول‌های بدخیم با یک دارو از بین نمی‌روند و گاهی چند دارو با هم بهتر از یک داروی تنها اثر می‌کنند.
داروهای شیمی‌درمانی را معمولاً نمی‌توانید در داروخانه‌های عمومی پیدا کنید و برای تهیه آنها باید نسخه پزشک متخصص را به مراکز مخصوص ببرید.

بیمار چگونه شیمی‌درمانی می‌شود؟

بیشتر داروهای ضد تومور را به یکی از سه طریق زیر به بیمار می‌دهند:

1. از راه دهان، بیمار دارو را به‌صورت قرص یا کپسول می‌خورد. مخاط معده‌اش آن را جذب کرده و وارد جریان عمومی خون می‌کند ودارو از این طریق به محل تجمع سلول‌های بدخیم می‌رسد. بیشتر داروهای شیمی‌درمانی را مخاط معده جذب نمی‌کند و یا باعث جراحت آن می‌شوند، و به‌همین علت این داروها را نمی‌توان به‌صورت خوراکی به بیمار داد.
2. از راه تزریق عضلانی: برخی داروهای ضدتومور هنگامی بهتر اثر می‌کنند که در عضله تزریق می‌شود زیرا که دارو آهسته آهسته جذب جریان خون می‌شود.
3. از راه تزریق وریدی: در این روش دارو را یا به‌طور مستقیم یا به‌طور قطره‌ای از راه سرم وارد رگ می‌کنند. با این نوع تزریق دارو سریعاً وارد جریان خون شده به محل تجمع سلول‌های بدخیم می‌رسد.

شیمی‌درمانی درد هم دارد؟

معمولاً مصرف داروهای شیمی‌درمانی دردی به‌دنبال ندارد. اگر داروهای خوراکی را به‌شکل قرص و کپسول مصرف کرده باشید، می‌بینید که فرقی میان این داروها و آن قرص‌ها نیست و اگر دارو در عضله تزریق شود، دردش مثل یک تزریق عضلانی معمولی است. در مورد داروهای داخل وریدی باید گفت که اگر هم دردی داشته باشد در همان موقع سوزن زدن است.

بیمار شاید از سوزش خفیفی در جای سوزن شکایت کند. البته بعضی داروها شاید در هنگام تزریق باعث ناراحتی‌های جزئی مثل احساس گرما یا دل‌ به‌هم‌خوردگی بشود که مدت این‌گونه عوارض بسیار کوتاه است.
اگر داروئی را اشتباهی زیر پوست تزریق کنند یا دارو از دیواره رگ به بیرون راه پیدا کند، جای تزریق متورم شده و درد شدیدی می‌گیرد. اما اگر در وقت تزریق دردی احساس کردید فوراً به پزشک یا پرستار مسئول تزریق اطلاع دهید.

کجا باید شیمی‌درمانی کرد؟

در کلینیک بیمارستان یا در مطب پزشک متخصص، انتخاب محل شیمی‌درمانی بستگی به این دارد که چه داروئی مصرف می‌کنید یا مقررات بیمارستان و موسسه درمانی شما چیست، یا پزشک چه تصمیمی می‌گیرد. قاعدتاً برای شروع درمان و اولین دوره تزریق لازم است که یکی دو روزی در بیمارستان بستری شوید تا پزشک بتواند واکنش‌های احتمالی شما را در برابر دارو بداند تا بر اساس آن برنامه‌های بعدی درمانی شما را طرح و تنظیم کند.

دوره درمان چه مدتی طول می‌کشد و بین درمان چقدر فاصله است؟

مدت درمان و فاصله بین درمان‌‌ها بستگی به نوع تومور و نوع دارو و واکنش بدن شما دارد. شیمی‌درمانی ممکن است به‌صورت روزانه و هفتگی یا تزریقات ماهانه انجام گیرد. معمولاً داروها را به‌ترتیبی می‌دهند که در فاصله دو تزریق فرصت کافی برای رشد و ترمیم بافت‌ها و سلول‌های طبیعی آسیب دیده باشد و بدن بتواند تاب و توان طبیعی خود را از نو به‌‌دست بیاورد. این فاصله درمانی را پزشک شما متناسب با واکنش‌هایتان تنظیم می‌کند. توجه داشته باشید که اگر بخواهید درمان شما به نتیجه مطلوبی برسد، رعایت این برنامه تنظیم شده الزامی است.


[ پنج شنبه 92/4/20 ] [ 11:18 صبح ] [ نگین شعبانی ] [ نظرات () ]

  /جیوه تنها فلزی است که به حالت مایع یافت می شود. اگر چه بسیار سمی است ولی از ان در ساخت چندین دارو و ماده ی ضدعفونی کننده استفاده می شود به طوری که هرساله حدود یک سوم تولید جهانی جیوه برای مصارف بزشکی اختصاص می یابد.

  2/الماس باارزش ترین وبا دوام ترین ماده ی موجود در جهان است. این ماده سخت ترین ماده ای است که تا کنون شناخته شده و به وسیله ی هیچ فلزی یا شی دیگری به غیر از خود الماس بریده نمی شود. برای بریدن الماس از اره های فلزی که حاوی بودر الماس است استفاده می شود.

3/اشعه ی ایکس از بلور الماس عبور نمی کندو منعکس می شود از این خاصیت می     توان در تشخیص الماس حقیقی از نوع تقلبی ان استفاده کرد.

4/سرعت صوت در فولاد14بار سریع تر از سرعت ان در هواست.

5/سالانه حدود 10 تن الماس درسراسر دنیا استخراج می شود که معمولا برای یافتن الماسی به اندازه ی یک بادام باید10تن خاک را الک کرد.

5/وقتی اب به دمای 4- درجه ی سانتی گراد می رسد منبسط می شود(افزایش حجم می یابد)این خاصیت اب سبب ترکاندن صخره ها در مناطق سرد می شود. v


[ پنج شنبه 92/4/20 ] [ 11:4 صبح ] [ نگین شعبانی ] [ نظرات () ]
   


   خدارو شکر ما از این جور مراقبا نداشتیم یا خداااااا


[ سه شنبه 92/4/18 ] [ 8:32 عصر ] [ زهره ویسی ] [ نظرات () ]

حرف‌های خود را از 3 صافی عبور دهید!<\/h2>

حرف‌های خود را از 3 صافی عبور دهید!شخصی نزد همسایه‌اش رفت و گفت:
“گوش کن، می‌خواهم چیزی برایت تعریف کنم. دوستی به تازگی در مورد تو می‌گفت…”

همسایه حرف او را قطع کرد و گفت:
“قبل از اینکه تعریف کنی، بگو آیا حرفت را از میان سه صافی گذرانده‌ای یا نه؟”

گفت: “کدام سه صافی؟”

- اول از میان صافی واقعیت. آیا مطمئنی چیزی که تعریف می‌کنی واقعیت دارد؟

گفت: “نه… من فقط آن را شنیده‌ام. شخصی آن را برایم تعریف کرده است.”

سری تکان داد و گفت:
“پس حتما آن را از میان صافی دوم یعنی خوشحالی گذرانده‌ای. یعنی چیزی را که می‌خواهی تعریف کنی، حتی اگر واقعیت نداشته باشد، باعث خوشحالی‌ام می‌شود.”

گفت: “دوست عزیز، فکر نکنم تو را خوشحال کند.”

– بسیار خوب، پس اگر مرا خوشحال نمی‌کند، حتما از صافی سوم، یعنی فایده، رد شده است. آیا چیزی که می‌خواهی تعریف کنی، برایم مفید است و به دردم می‌خورد؟

– نه، به هیچ وجه!

همسایه گفت: “پس اگر این حرف، نه واقعیت دارد، نه خوشحال‌ کننده است و نه مفید، آن را پیش خود نگهدار و سعی کن خودت هم زود فراموشش کنی.

|نویسنده:
ناشناس

[ دوشنبه 92/4/17 ] [ 11:30 صبح ] [ زهره ویسی ] [ نظرات () ]
خُـــــدایم 


ما برای تـ?ــو تیپ زده ایم ، مگــر غیر از اینســت؟

بگـذار نپسنـدنمـان ، مــا را چــه به نگـــاهِ غیــر؟


همین که بنده یِ خــوشتیــپِ تــــ?ـــــوئیم

 مــا را بس اســت ... 





وبلاگ خدای مهربون
[ جمعه 92/4/14 ] [ 7:30 عصر ] [ زهره ویسی ] [ نظرات () ]

- بیهوده متاز که مقصد خاک است

هرگز برای خوشبختی امروز و فردا نکن

- نماز وقت خداست انرا به دیگران ندهیم

- هرگاه در اوج قدرت بودی به حباب فکر کن

- هر چه قفس تنگ تر باشد، آزادی شیرین تر خواهد بود

- دروغ مثل برف است که هر چه آنرا بغلتانند بزرگتر می شود

- هرگز از کسی که همیشه با من موافق بود چیزی یاد نگرفتم

- خطا کردن یک کار انسانی است امّا تکرار آن یک کار حیوانیست

- دستی را بپذیر که باز شدن را بهتر از مشت شدن آموخته است

- تنها موقعی حرف بزن که ارزش سخنت بیش از سکوت کردن باشد

- هیچ زمستانی ماندنی نیست...حتی اگر تمام شبهایش یلدا باشد

- مرد بزرگ، کسی است که در سین?‌خود ، قلبی کودکانه داشته باشد

- سقف آرزوهایت را تا جائی بالا ببر که بتوانی چراغی به آن نصب کنی

- یادها رفتند و ما هم میرویم از یادها. کی بماند برگ کاهی در میان بادها

- دوست داشتن کسی که لایق دوست داشتن نیست اسراف محبت است

- هیچوقت نمی‌توانید با مشت گره ‌کرده ، دست کسی را به گرمی بفشارید

- نگاه ما به زندگی و کردار ما تعیین کننده ی حوادثی است که بر ما می گذرد

- کاش در کتاب قطور زندگی سطری باشیم ماندنی ... نه حاشیه ای از یاد رفتنی

- هر که منظور خود از غیر خدا می طلبد ، او گدایی است که حاجت ز گدا می طلبد

- در برابرکسی که معنای پرواز را نمیفهمد هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی ش



[ پنج شنبه 92/4/13 ] [ 3:14 عصر ] [ زهره ویسی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام.زهره ویسی هستم مدیر وبلاگ.از اینکه به کلبه شیمیدان های کوچک تشریف اوردین ممنونم.خوشحال میشم نظراتتون رو در مورد وبلاگ و یا ارسال مطالب علمی با من در میان بذارین:zohrehveisi91@gmail.com
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 17
بازدید دیروز: 28
کل بازدیدها: 88607