سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیمی رازی 91
سلامی چو بوی خوش هیدروکربنهای اروماتیک.امیدوارم محلول زندگیتان همواره شفاف و معادلات زندگیتان پیوسته و موازنه شده باشد وپیوند خانوادگیتان یونی ترین پیوندها و بختتان همواره به سفیدی سدیم کلرید ومحلول زندگیتان از عشق فرا سیرشده باشد.بابیشترین درصد خلوص به یادتان هستم و با بالاترین غلظت به شما خوش امد میگویم. 
قالب وبلاگ
پیوندهای روزانه

گفتم:خسته ام!    گفتی:لاتقنطوا من رحمت الله   (ازرحمت خدا ناامیدنشوید.)زمر/35                              گفتم:هیچ کس نمی داند در دلم چه می گذرد! گفتی:ان الله یحول بین المرء وقلبه (خداحائل است میان انسان وقلبش)اانفال/24

گفتم:هیچ کس را ندارم!  گفتی:نحن اقرب الیه من حبل الورید (ما از رگ گردن به تو نزدیک تریم.)ق/16       

گفتم:اما انگار تو اصلا مرا فراموش کرده ای!گفتی فاذکرونی اذکرکم (پس یادکنید مرا تا یاد کنم شمارا.)بقره/152


[ جمعه 92/5/25 ] [ 7:9 عصر ] [ نگین شعبانی ] [ نظرات () ]

درماه دسامبر سال1942 فیزیکدانی امریکایی به نام ارتور کامپتون پیام تلفنی مرموزی به همکارش مخابره کرد:((جیم کشتیران ایتالیایی در جهان جدید پیاده شد.)) فقط افرادی که در طرح جزیره ی مان هاتان از رمز فوق اگاه بودند دانستند که معنی این کلمات چیست.((کشتیران))فیزیکدان بزرگ ایتالیایی-امریکایی یعنی انریکو فرمی بود.((پیاده شدن)) به معنای موفقیت فرمی در راه اندازی نخستین واکنش زنجیره ای اتمی کنترل شده بود.و((جهان جدید)) هم ظهور دوره یهسته ای بود.کمی بیش از دو سال بعد جهان هم در جریان اخبار مربوط به ازمایش های فرمی قرارگرفت که منجر به انداختن اولین بمب اتمی در سال1945 شد.                                       

در واقع عصر شیمی هسته ای ویا پرتوشیمی از ده ها سال پیش تر... به طریق پیچیده ی دیگری در ان زمان شروع شد.در سال 1896 ماری کوری شیمیدان فرانسوی متولد لهستان کشف تصادفی و اسرار امیز همکارش را خواند.فیزیکدان فرانسوی انتوان هانری بکرل نمونه ای از یک ماده ی معدنی به نام پیچبلند را بدون هدف خاصی بر روی صفحه ی عکاسی پوشیده شده ای قرار داده بود.بعدا وقتی بکرل خواست از صفحه استفاده کند متوجه شد که نور به طریقی به صفحه تابیده به جز در یک محل.که او در ان محل تصویر کامل کلیدی را دید که بین پیچبلند و صفحه ی پوشیده قرار داشت.ایا مقداری اشعه ی مرموز از پیچبلند منتشر شده بود که می توانست به پوشش صفحه ی عکاسی نفوذ کند اما قادر به عبور از کلید فلزی نباشد؟ توصیف بکرل از نیروی عجیب به قدری کوری را شگفت زده کرد که او وشوهرش پی یر تحقیق خود را برای درک این موضوع شروع کردند.                                                                       

انها موفق شدند ازچندین تن سنگ معدن پیچبلند کسر بسیار کوچکی از گرم عنصری جدید را جداسازی کنند که نام ان را رادیم گذاشتند. کوری ها با مطالعه ی بیش تر در یافتند که این عنصر جدید عملا به عناصر دیگر شکسته می شود. طی این فرایند کند شکلی بسیار قوی از انرزی ازاد می شود که ماری کوری ان را به پرتوزایی تعبیر کردمتجاوز از 30 سال بعد دختر کوری به نام ایرن و شوهرش فردریک جولیو اولین کسانی بودند که پرتوزایی را به طور مصنوعی و از طریق بمباران اتم های الومینیوم با هسته ی هلیم ایجاد کردند.از ان به بعد تعداد بیش تری عناصر پرتوزا در طبیعت کشف شد یا در ازمایشگاه ها خلق گردید.                                            

امروزه شیمیدانان هسته ای به اکتشاف عوامل پرتوزا و خلق عناصر فوق سنگین جدید ادامه می دهند.این عناصر فقط به مدت کسری از ثانیه پایدارند وسپس همراه با انفجار انرزی تجزیه می شوند.در این راه شیمیدانان هسته ای همکاری بسیار نزدیکی با فیزیکدانان دارند زیرا این دو گروه دارای علاقه های مشترکی نسبت به جهان خارق العاده ی ذرات زیر اتمی هستند.                                                                                                  

تولید ایمن نیروی هسته ای و دفع زباله های پرتوزا نیز از موضوعات شیمی هسته ای است. با ارائه ی دستگاه های پزشکی که از عناصر پرتوزا برای نشان دادن داخل مغز وبدن انسان بدون عمل جراحی استفاده می شود همچنین انجام واکنش های زیست شیمیایی به طریقی که قبلا هرگز ممکن نبود که در نتیجه  شیمی هسته ایتوانسته است انقلابی در پزشکی ایجاد کند.                                                                                                     


[ جمعه 92/5/25 ] [ 7:6 عصر ] [ نگین شعبانی ] [ نظرات () ]

لینوس پائولینگ

شیمیدان امریکایی تا اغاز قرن 21 تنها کسی است که دو جایزه ی نوبل را به تنهایی دریافت کرده است.اولین کار پائولینگ که به خاطرش جایزه ی نوبل شیمی را در سال1954گرفت در رابطه با ساختار مولکولی بود.اودر زمره ی اولین کسانی بودکه اصول مکانیک کوانتوم رابرای تعیین فاصله ها وزوایای بین پیوندهای شیمیایی به کار برد.پاولینگ به واسطه ی این بررسی ها ساختار وخواص فیزیکی بسیاری از ترکیبات زیست حیاتی مهم را تعیین کرد که برجسته ترین انها پروتئینها بودند.او اندیشه هایش را در این باره در کتاب پیوندهای شیمیایی(1939)گرد اورد که یکی از مفیدترین کتاب های علمی قرن بیستم به شمار می رود.در دهه ی 1950پاولینگ درباره ی خطرات ناشی از انتشار ذرات پرتوزای حاصل از ازمایش سلاح های هسته ای عمیقا نگران شد.او علیه چنین ازمایش هایی گفت و نوشت ودر سال1958 دادخواستی را به سازمان ملل متحد ارائه دادکه به امضای جمع کثیری از دانشمندان رسیده بود.در همان سال پاولینگ متنی تحت عنوان(( جنگ دیگر بس است ))منتشر کرد که در ان مخالفت خود را با سلاح های هسته ای بیان نمود.دولت امریکا به خاطر اعتراضات پاولینگ گذرنامه ی اورا برای چندین سال توقیف کرد و به این ترتیب مانع خروج وی از کشور وهمکاری او بادیگران شد.در دهم اکتبر 1963 یعنی روز امضای قرارداد تحریم ازمایش های هسته ای بین امریکا و شوروی پاولینگ جایزه ی صلح نوبل راهم دریافت کرد.دوره ی بعدی زندگی پاولینگ به بررسی تعدادی از موضوعات پزشکی طی شد. او نشان داد کم خونی سلول های داسی شکل ناشی از اختلال مولکولی موروثی است.همچنین نظریه ی مگاویتامین یعنی استفاده از مقادیر زیاد ویتامین ها را برای درمان بیماری و پیشرفت سلامتی مورد تحقیق قرار داد.از جمله بحث انگیزترین ومعروف ترین ادعاهای او این بود که مصرف زیاد ویتامین ث می تواند مانع سرماخوردگی معمولی شود ویا این که ان را معالجه کند.


[ چهارشنبه 92/5/16 ] [ 6:25 عصر ] [ نگین شعبانی ] [ نظرات () ]

پروژه جالب "زود باوری" یک دانشجو.......

دانشجویی که سال آخر دانشکده خود را می‌گذراند به خاطر پروژه‌ای که انجام داده بود جایزه اول را گرفت.

او در پروژه خود از 50 نفر خواسته بود تا دادخواستی مبنی بر

کنترل سخت یا حذف ماده شیمیایی «دی هیدورژن مونوکسید»

توسط دولت را امضا کنند و برای این درخواست خود، دلایل زیر را عنوان کرده بود:

1-مقدار زیاد آن باعث عرق کردن زیاد و استفراغ می‌شود.

2-یک عنصر اصلی باران اسیدی است.

3-وقتی به حالت گاز در می‌آید بسیار سوزاننده است.

4- استنشاق تصادفی آن باعث مرگ فرد می‌شود.

5-باعث فرسایش اجسام می‌شود.

6-حتی روی ترمز اتومبیل‌ها اثر منفی می‌گذارد.

7-حتی در تومورهای سرطانی یافت شده است.

از پنجاه نفر فوق، 43 نفر دادخواست را امضا کردند.

6 نفر به طور کلی علاقه‌ای نشان ندادند و اما فقط یک نفر می‌دانست


که ماده شیمیایی «دی هیدروژن مونوکسید» در واقع همان آب است!

عنوان پروژه دانشجوی فوق «ما چقدر زود باور هستیم» بود!!!!


[ دوشنبه 92/5/14 ] [ 10:11 صبح ] [ زهره ویسی ] [ نظرات () ]


آه امشب لیلةُ القدرِ خداست / ذکر یا رب یا رب و وِرد و دعاست
گاهِ استغفار و دلْ لرزیدن است / گاه توبه، گاهِ آمرزیدن است
گاهِ عجز و التماس و هم نیاز / رو به درگاه حکیم چاره ساز...

التماس دعا




[ سه شنبه 92/5/8 ] [ 11:18 صبح ] [ زهره ویسی ] [ نظرات () ]

شیوه خرید کوکاکولا درشیراز     مشتری:سلام کاکو،کوکاکولام داری؟ فروشنده:هاکاکو،کوکام هس،همون جو وردار.مشتری:کو؟ایکه کاکائوئه کاکو!فروشنده:نه کاکو،پشت کاکائوا کوکان!!!!!!           من که نفهمیدم آخرش چی شد،توچی؟؟؟!!!یعنی چی؟گیج شدم


[ دوشنبه 92/5/7 ] [ 9:56 عصر ] [ سعیده امیری ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام.زهره ویسی هستم مدیر وبلاگ.از اینکه به کلبه شیمیدان های کوچک تشریف اوردین ممنونم.خوشحال میشم نظراتتون رو در مورد وبلاگ و یا ارسال مطالب علمی با من در میان بذارین:zohrehveisi91@gmail.com
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 31
بازدید دیروز: 26
کل بازدیدها: 88647