سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیمی رازی 91
سلامی چو بوی خوش هیدروکربنهای اروماتیک.امیدوارم محلول زندگیتان همواره شفاف و معادلات زندگیتان پیوسته و موازنه شده باشد وپیوند خانوادگیتان یونی ترین پیوندها و بختتان همواره به سفیدی سدیم کلرید ومحلول زندگیتان از عشق فرا سیرشده باشد.بابیشترین درصد خلوص به یادتان هستم و با بالاترین غلظت به شما خوش امد میگویم. 
قالب وبلاگ
پیوندهای روزانه

درماه دسامبر سال1942 فیزیکدانی امریکایی به نام ارتور کامپتون پیام تلفنی مرموزی به همکارش مخابره کرد:((جیم کشتیران ایتالیایی در جهان جدید پیاده شد.)) فقط افرادی که در طرح جزیره ی مان هاتان از رمز فوق اگاه بودند دانستند که معنی این کلمات چیست.((کشتیران))فیزیکدان بزرگ ایتالیایی-امریکایی یعنی انریکو فرمی بود.((پیاده شدن)) به معنای موفقیت فرمی در راه اندازی نخستین واکنش زنجیره ای اتمی کنترل شده بود.و((جهان جدید)) هم ظهور دوره یهسته ای بود.کمی بیش از دو سال بعد جهان هم در جریان اخبار مربوط به ازمایش های فرمی قرارگرفت که منجر به انداختن اولین بمب اتمی در سال1945 شد.                                       

در واقع عصر شیمی هسته ای ویا پرتوشیمی از ده ها سال پیش تر... به طریق پیچیده ی دیگری در ان زمان شروع شد.در سال 1896 ماری کوری شیمیدان فرانسوی متولد لهستان کشف تصادفی و اسرار امیز همکارش را خواند.فیزیکدان فرانسوی انتوان هانری بکرل نمونه ای از یک ماده ی معدنی به نام پیچبلند را بدون هدف خاصی بر روی صفحه ی عکاسی پوشیده شده ای قرار داده بود.بعدا وقتی بکرل خواست از صفحه استفاده کند متوجه شد که نور به طریقی به صفحه تابیده به جز در یک محل.که او در ان محل تصویر کامل کلیدی را دید که بین پیچبلند و صفحه ی پوشیده قرار داشت.ایا مقداری اشعه ی مرموز از پیچبلند منتشر شده بود که می توانست به پوشش صفحه ی عکاسی نفوذ کند اما قادر به عبور از کلید فلزی نباشد؟ توصیف بکرل از نیروی عجیب به قدری کوری را شگفت زده کرد که او وشوهرش پی یر تحقیق خود را برای درک این موضوع شروع کردند.                                                                       

انها موفق شدند ازچندین تن سنگ معدن پیچبلند کسر بسیار کوچکی از گرم عنصری جدید را جداسازی کنند که نام ان را رادیم گذاشتند. کوری ها با مطالعه ی بیش تر در یافتند که این عنصر جدید عملا به عناصر دیگر شکسته می شود. طی این فرایند کند شکلی بسیار قوی از انرزی ازاد می شود که ماری کوری ان را به پرتوزایی تعبیر کردمتجاوز از 30 سال بعد دختر کوری به نام ایرن و شوهرش فردریک جولیو اولین کسانی بودند که پرتوزایی را به طور مصنوعی و از طریق بمباران اتم های الومینیوم با هسته ی هلیم ایجاد کردند.از ان به بعد تعداد بیش تری عناصر پرتوزا در طبیعت کشف شد یا در ازمایشگاه ها خلق گردید.                                            

امروزه شیمیدانان هسته ای به اکتشاف عوامل پرتوزا و خلق عناصر فوق سنگین جدید ادامه می دهند.این عناصر فقط به مدت کسری از ثانیه پایدارند وسپس همراه با انفجار انرزی تجزیه می شوند.در این راه شیمیدانان هسته ای همکاری بسیار نزدیکی با فیزیکدانان دارند زیرا این دو گروه دارای علاقه های مشترکی نسبت به جهان خارق العاده ی ذرات زیر اتمی هستند.                                                                                                  

تولید ایمن نیروی هسته ای و دفع زباله های پرتوزا نیز از موضوعات شیمی هسته ای است. با ارائه ی دستگاه های پزشکی که از عناصر پرتوزا برای نشان دادن داخل مغز وبدن انسان بدون عمل جراحی استفاده می شود همچنین انجام واکنش های زیست شیمیایی به طریقی که قبلا هرگز ممکن نبود که در نتیجه  شیمی هسته ایتوانسته است انقلابی در پزشکی ایجاد کند.                                                                                                     


[ جمعه 92/5/25 ] [ 7:6 عصر ] [ نگین شعبانی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام.زهره ویسی هستم مدیر وبلاگ.از اینکه به کلبه شیمیدان های کوچک تشریف اوردین ممنونم.خوشحال میشم نظراتتون رو در مورد وبلاگ و یا ارسال مطالب علمی با من در میان بذارین:zohrehveisi91@gmail.com
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 29
بازدید دیروز: 31
کل بازدیدها: 88797