سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیمی رازی 91
سلامی چو بوی خوش هیدروکربنهای اروماتیک.امیدوارم محلول زندگیتان همواره شفاف و معادلات زندگیتان پیوسته و موازنه شده باشد وپیوند خانوادگیتان یونی ترین پیوندها و بختتان همواره به سفیدی سدیم کلرید ومحلول زندگیتان از عشق فرا سیرشده باشد.بابیشترین درصد خلوص به یادتان هستم و با بالاترین غلظت به شما خوش امد میگویم. 
قالب وبلاگ
پیوندهای روزانه

المپیادهای دانشجویی چند سالی است که اهمیت خود را به دست آورده است و دانشجویان بیشتر به آن بها میدهند. این المپیاد که توسط سازمان سنجش هر سال برگزار میگردد در قالب 17 رشته دانشگاهی برگزار میشود که از بین این 17 رشته دو رشته شیمی و ریاضی از آن جهت که مسابقات بین المللی نیز دارند از اهمیت زیادی برخوردارند.

نحوه گزینش برای المپیاد شیمی به دو صورت انجام میشود:

1. متمرکز: که در این روش 14 نفر اول کنکور کارشناسی ارشد هر سال میتوانند در مرحله پایانی و گزینش تیم ایران شرکت کنند.

2.غیر متمرکز: در این حالت کل کشور به صورت منطقهای به 8 قطب تقسیم میشود و تمام دانشگاههای هر قطب میتوانند از دانشگاه خود 5 نفر را برای شرکت در آزمون منطقهای معرفی کنند. سپس تمام دانشجویان معرفی شده در هر قطب با یکدیگر در آزمونی که اردیبهشت ماه در دو روز انجام میشود به رقابت میپردازند که در نهایت از آن قطب 2 تا 5 نفر را انتخاب میکنند. نحوه امتحان این مرحله مانند امتحان نهایی شامل سوالات تشریحی است که از سرفصل هایی که در آینده اشاره خواهد شد، می آید.

تمامی قبول شدگان در دو روش چه از کنکور و چه از قطبها که در حدود 40 نفر میباشند در تیرماه در مرحله نهایی کشوری شرکت میکنند. در سالهای قبل از 1392 اینگونه بود که این 40 نفر با دانشجویان خارجی دعوت شده از کشورهای منطقه به رقابت می¬پرداختند. اما در سال 1392 سیستم برگزاری تغییر کرد و به این صورت در آمد که در آزمون تیرماه از نفرات برگزیده ایران 5 نفر به عنوان تیم ایران انتخاب گردیدند و این 5 نفر در مردادماه با دانشجویان خارجی به رقابت پرداختند.

المپیاد بین المللی:

در اینجا باید به این نکته مهم اشاره کنم که المپیاد بین المللی دانشجویی مانند دانش آموزی، جهانی نمیباشد بلکه این المپیاد توسط ایران و با دعوت چند کشور منطقه انجام میشود. کشورهایی که تاکنون در المپیاد شرکت کردهاند عبارتند از : اوکراین، پاکستان، سریلانکا، قزاقستان، سوریه، ترکمنستان، اندونزی، عراق، تاجیکستان و عمان و در سال 1392 کشورهای روسیه، چین و تارتارستان نیز به این جمع اضافه شدند. از بین این کشورها سه کشور روسیه، اوکراین و چین رقیبهای اصلی ایران بودهاند. امتحان المپیاد بین المللی به زبان انگلیسی میباشد که جوابها نیز تنها باید به زبان انگلیسی پاسخ داده شود. این امتحان از دروس زیر داده میشود:

• شیمی فیزیک 1 و 2

•آلی 1و2و3 و کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی

• تجزیه 1و2 و دستگاهی

• معدنی 1و2 و آلی فلزی

این امتحان تنها به صورت تئوری در دو روز انجام میشود که در روز اول دو درس شیمی فیزیک و معدنی و در روز دوم دو درس شیمی آلی و تجزیه امتحان گرفته میشوند. نکته مهم دیگر در مورد این امتحان تشریحی بودن آن است و هیچ گونه سوال تستی داده نمیشود. از این رو دانشجویانی که دروس را تنها به صورت تستی کار کردهاند به سختی میتوانند در این امتحان موفق شوند. برای تسلط کامل به این آزمون منابع زیر در هر شاخه توصیه میگردد:

شیمی فیزیک: شیمی فیزیک لواین و شیمی فیزیک اتکینز

شیمی معدنی: شیمی معدنی اتکینز، شرایور و شیمی معدنی هیوئی و شیمی معدنی میسلر

شیمی آلی: شیمی آلی ولهارد و شیمی آلی موریسون و طیف سنجی سیلوراشتاین( یا پاویا)

شیمی تجزیه: مبانی شیمی تجزیه اسکوگ و اصول آنالیز دستگاهی اسکوگ

برای آنکه بتوان در المپیاد دانشجویی شیمی کسب رتبه عالی نمود کافی است منابع داده شده در بالا را به دقت مطالعه نمود.سوالات المپیاد در سطح کارشناسی و کمی بالاتر است و در بعضی موراد آشنایی با دروس پیشرفته هر گرایش نیز کمک بسیاری می کند.

توصیه من به تمامی دوستانی که در ترمهای اول کارشناسی هستند این است که تا سال سوم تمام سرمایه گذاری خود را برای المپیاد دانشجویی و بعد کنکور بگذارند. اگر فردی خود را برای المپیاد دانشجویی آماده کند میتواند در کنکور هم موفق باشد.

اما در مورد نحوه رتبه بندی. برای آنکه در المپیاد بین المللی افراد را رتبه بندی کنند به هر درس 100 نمره میدهند و در نهایت نمره 4 درس هر فرد را جمع می زنند. معمولا دو نمره اول مدال طلا و 2 تا 4 نمره بعدی نقره و 4تا 5 نمره بعدی مدال برنز را کسب میکنند. نحوه توزیع مدال کاملا به نمرات افراد بستگی دارد و معمولا سعی میشود که مدالها به گونهای داده شود که بین نمره نفر آخر هر مدال و نمره نفر اول مدال بعدی فاصله معقولی وجود داشته باشد. و در مجموع در حدود 10 مدال به شرکت کنندگان ایرانی و خارجی داده میشود. جایزه این المپیاد به این صورت است که کسانی که مدال طلا گرفتهاند 500 دلار دریافت میکنند و نقره و برنز به ترتیب 400 و 200 دلار. در مورد معرفی نفرات برتر به بنیاد ملی نخبگان برای عضویت در این بنیاد تنها 3 نفر اول از ایران معرفی میشوند که این 3 نفر عضو بنیاد گشته و میتوانند از مزایای آن استفاده نمایند. اما در کنار این جوایز مادی مهمترین مزیت اینگونه المپیادها محک علمی فرد و تسلط پیداکردن بر مطالب دروس است و هم چنین برگزیده شدن در المپیاد خود میتواند یک رزومه خوب برای هر فردی باشد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید و اگر تمایل دارید با نمرات و نتیایج آزمون های 6 دوره بین المللی قبل آشنا شوید کافی است در بالای سایت زبان انگلیسی را انتخاب نمایید و بر روی لینک "PAST TEST RESULT" کلیک نمایید. http://olympiad.sanjesh.org/

(منبع:سایتchemdep.com

 


[ دوشنبه 93/11/13 ] [ 7:2 عصر ] [ زهره ویسی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام.زهره ویسی هستم مدیر وبلاگ.از اینکه به کلبه شیمیدان های کوچک تشریف اوردین ممنونم.خوشحال میشم نظراتتون رو در مورد وبلاگ و یا ارسال مطالب علمی با من در میان بذارین:zohrehveisi91@gmail.com
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 28
کل بازدیدها: 88605